Menu +

NLP artikelen zoeken

Niveau’s van communicatie

Er zijn vier verschillende niveau’s te onderscheiden in communicatie, die samen de boodschap vormen, of meer nog dan dat, ze bepalen de betekenis van de communicatie. Wanneer je effectief wilt communiceren (dus doelgericht), dan zorg je dat de boodschap op alle vier de niveau’s haar doel bereikt en congruent is.

 

Het eerste niveau is de inhoud van de communicatie. Wat zeg je nou precies en feitelijk, welke woorden gebruik je. Het meest duidelijke en aanwijsbare in de communicatie.

 

Het tweede niveau is de procedure. Hoe praten wij met elkaar, welke vormen spelen er mee, wat zijn de afspraken. Het proces, de interactie en de regels.

 

Het derde niveau is de relatie. Hoe zien wij elkaar, toen, nu en straks. Communicatie over de verhouding tussen ons, en communicatie over het veranderen van de verhouding tussen ons.

 

Ten slotte is het vierde en laatste niveau de emotie. Welk gevoel laat je communicatie achter, wat doet het met je op gevoelsniveau. En communiceren vanuit het gevoel dat je ervaart, hier en nu.

 

Meeting mindread

 

Een andere onderverdeling in niveau’s is IPPG, met andere termen en scoping per niveau en vergelijkbare strekking:

  • Inhoud, het wat van de communicatie,
  • Procedure, het hoe en wanneer van de communicatie,
  • Proces, het wie van de communicatie en
  • Gevoel/emotie, het ik van de communicatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *