Menu +

NLP artikelen zoeken

Hoe wij leren geen talent te hebben

Wat maakt dat wij elkaar niet stimuleren? Wat maakt dat wij elkaar wijzen op de plekken waar we geen talent hebben? Wie denkt iemand wel te zijn wanneer iemand dat doet? Wie moet iemand zijn om daarover te oordelen?

 

Wanneer een tekening op de lagere school tegenvalt, of niet binnen de gestelde kaders is: jij kan niet tekenen. Wanneer je wilt experimenteren, misschien met een soort papier: nee, doe gewoon. Je muziek, je eerste stappen op dit pad, klinken niet als Mozart: jij hebt geen muzikaal gevoel.

 

Talent moet je ontwikkelen. Leren. En dat gaat met vallen en opstaan. In het begin schilder je nog niet als Rembrandt, speel je niet als Jaap van Zweden, lijken je experimenten niet zo creatief en geniaal als van Gogh. En dat is goed. Dat is zoals het hoort.

 

Wat niet goed is, is dat anderen daar een aanleiding in zien om jouw het latente talent te ontzeggen. Om jouw te ontmoedigen om te doen wat jij leuk vindt om te doen. Want alleen door te doen ontwikkel jij je talent.

 

En wanneer jij niet doet doordat jij ontmoedigd bent, dan klopt het dat je het niet kan, want je doet het niet. Terwijl je het wel kan, als je het maar doet. Doen betekent kunnen. Kunnen betekent doen.

 

En bedenk dat, wanneer anderen oordelen: wie zijn zij om jou te beoordelen? Zijn zij geniaal genoeg om genialiteit te ontdekken? Zijn zij Mozart, van Gogh of Rembrandt? Allemaal geniën, allemaal bij leven miskend. Dus wees dankbaar voor miskenning: meer miskenning kan ook meer genialiteit betekenen.

 

Welke talenten lijken jou leuk om te ontwikkelen?

 

Ik zeg DOEN!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *