Menu +

NLP artikelen zoeken

Hoe geef je feedback?

Feedback geven kan niet gemakkelijk zijn, en daarom zijn er allerlei receptjes ontstaan over de manier waarop je feedback kan geven. En wat blijkt? Juist met de receptjes wordt het gekunsteld, wordt het onecht, voelt het stroef, wordt feedback als kritiek ontvangen. Het is namelijk niet zo zeer de precieze vorm waarin je woorden overbrengt, als wel je lichaamshouding en stem die van feedback kritiek maken. Het allerbelangrijkste is niet het recept om feedback te geven, het allerbelangrijkste is de houding (de intentie) waarmee je feedback geeft.

Kritiek is een vervormde wens. De gever wil iets bereiken. Zodra je het ‘willen bereiken’ loslaat, dan zal je zien dat feedback beter wordt ontvangen. Dus zie je feedback als een cadeautje, aan de ander, en laat die ander er mee doen wat je wilt. Omdat ik graag suggereer dat ik een fles wijn als cadeau zeer op prijs stel, de volgende analogie: stel je koopt een fles wijn voor mij. Het kostte wat moeite, maar eindelijk heb je dan die Chateau Margaux uit 2010 gevonden. Je overhandigd de fles aan mij, ik bekijk hem, pak hem bij de hals en gooi hem op straat kapot. Omdat ik dat altijd al had willen doen. Hoe voelt dat voor jou?

Dit is vaak de manier waarop we cadeautjes geven. We geven het, en hebben een verwachting daarbij over hoe de ander met het cadeau omgaat. In geval van de Margaux heb je de wens dat ik hem opdrink (waarschijnlijk). De manier om feedback te geven, de houding waaruit dit het beste werkt, is als de fles wijn geven zonder dat je er iets mee wilt bereiken. Pas dan is het een echt cadeau.

Vervolgens mag jij je beseffen dat elke actie (zoals feedback geven is) tot een reactie leidt, die afhankelijk is van de manier waarop de ander de wereld ziet. Sommige mensen beschouwen alle feedback als kritiek, en dat mogen ze. Wij willen er ten slotte niets mee bereiken, wij willen enkel een cadeau geven. Andere mensen gaan vragen stellen. Weer andere mensen leggen het naast zich neer. Wat een iemand er mee doet is ook afhankelijk van een belangrijk principe: hoe specifieker de feedback, hoe minder weerstand. “Jij deed heel druk.” heeft een andere lading dan “Ik zag je heen en weer lopen.”. Probeer dus gedragsvoorbeelden te geven op een manier die je echt kon waarnemen in die specifieke situatie (ik zag, ik hoorde, en dergelijke). Geef waarnemingen terug, geen oordelen.

Dat gezegd hebbende, hieronder twee receptjes voor feedback die je gegeven de specifieke situatie kan toepassen. Een ander recept (het NLP sandwich feedback model) kan je hier vinden.

Model 1: Feedback in 7 stappen

Een feedbackmodel dat in het onderwijs wordt gebruikt:

  1. Vraag wat de ander algemeen vindt
  2. Vertel wat je zelf ziet
  3. Vraag naar pluspunten
  4. Vertel pluspunten naar jouw mening
  5. Vraag naar punten voor verbetering vatbaar
  6. Vertel waar volgens jou punten voor verbetering vatbaar liggen
  7. Bereik overeenstemming over de stappen die tot verbetering kunnen leiden

Model 2: Feedback in 4 stappen

Een feedbackmodel dat in professionele context wordt gebruikt

  1. Vraag: “Kan ik iets met je delen?”
  2. Geef een concreet voorbeeld van gedrag
  3. Geef aan wat het effect is
  4. Afhankelijk van het effect
    1. Bedank of complimenteer
    2. Vraag “Wat kan je daar aan doen?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *