Menu +

NLP artikelen zoeken

De-identificatie buiten jezelf

Wanneer je in de NLP Master practitioner de NLP oefening “de-identification” hebt gedaan, dan weet je wat rollen zijn, hoe rollen invloed hebben op je zijn, en hoe het voelt om helemaal en enkel ‘jezelf’ te zijn. Een bijzondere ervaring die je helemaal in contact kan brengen met jezelf.

Deze oefening is in eerste instantie een mooi iets in je persoonlijke groei, en flabbergasted over de ervaring zal je op het moment na de uitvoering niet zo zeer bezig zijn met wat deze oefening allemaal betekent. Het is een ervaring die je meeneemt, voornamelijk gericht op wie en/of wat je bent, intern gericht.

Wanneer je weer bekomen bent, dan is wellicht leuk om eens te overwegen hoe wij in onze communicatie staan naar anderen.Tenzij je extreem Sensing en Perceiving bent, dan reageer je niet zozeer op de persoon waarmee je praat, als wel op het beeld wat je in de loop der tijd hebt opgebouwd van die persoon. En daar heb je dat fenomeen ROL weer. Eigenlijk praat je niet met de persoon tegenover je, je praat met de persoon in de rol die je de persoon tegenover je hebt gegeven. Ook daar kan je, in gedachten, het de-identificatie patroon op loslaten.

Pak pen en papier, en maak contact met het beeld wat je hebt opgebouwd van de ander. Schrijf de rollen op, zorg dat je minimaal 25 rollen opschrijft (wie of wat is die persoon?). Vervolgens ga je al die rollen de-indentificeren (breng het ZIJN van die rol terug naar enkel een rol die jij in jouw beleving toeschrijft aan die persoon), en sluit af met een vraag als: “als die dat allemaal niet IS, wie of wat is die dan wel?”, en laat het gevoel ontstaan.

Probeer het eens uit, drie keer, om na te gaan wat het voor jou doet. Het is aardig om dit toe te passen op je partner (in een goede en stabiele relatie), op iemand die je niet zo aardig vindt en/of op iemand waar jij je niet op je gemak bij voelt; om te ontdekken wat het effect is.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *