Menu +

NLP artikelen zoeken

Basisveronderstelling voor de docent

Een mooie basisveronderstelling, die niet direct deel uit maakt van het NLP gedachtegoed, maar wel in lijn is daarmee, laat docenten, trainers en onderwijzers meer invloed hebben op hun eigen werk.

 

Een toets zegt niets over de resultaten van de student, maar wel over de kwaliteit van de docent“.

 

Dus waarom zou je toetsen? Klinkt misschien vreemd en ongewend, maar in Finland is dat al common practice, met hele goede (betere) resultaten. Door vertrouwen. Gericht op inzet in plaats van resultaat.

 

Het aardige van deze veronderstelling is dat de docent niet alleen de verantwoordelijkheid naar zich toetrekt voor het overbrengen van de stof en de vaardigheid (en dus een stapje harder loopt voor een goed resultaat). Ook de motivatie, het overbrengen van het WAAROM komt ineens binnen scope van de docent. Juist die WAAROM vraag is een vraag waarvoor in het normale onderwijssysteem bijna geen ruimte is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.