Menu +

NLP artikelen zoeken

Visueel meta-model.

Doorvragen naar detail met het whiteboard

Er was eens een meisje dat met een mandje vol met lekkers op weg naar oma. Oma was een beetje ziek, en mamma had gevraagd of ze even het mandje wilde brengen. “Pas wel op” had mamma gezegd, “Blijf op het pad!”. En terwijl ze over het bospaadje liep, zag ze mooie bloemetjes staan. “Dat is leuk voor oma” dacht ze, en plukte een mooi boeket.

Vraag: Hoe denk je dat het meisje heet?

Projectie

OMA, oftewel oordelen, meningen en adviezen. Eigenlijk je hele wereldbeeld (MOW, Model-Of-the-World) zit vol met ideeën die je eerder hebt meegekregen, en waarlangs je nieuwe ervaringen legt. De kans is dan ook groot dat je merkt dat je (on)bewust de vraag met Roodkapje beantwoord. Als automatisch vul je de leemtes in wat de ander zegt aan met je eigen ervaring. Goed communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten: deze techniek helpt je om de ruimte te verminderen.

Iemand die excellent is in het doorvragen zonder OMA, is gemodelleerd. Dit helpt enorm bij het toepassen van het Metamodel. Je doet het als vanzelf. Dus wanneer je zonder OMA vragen wilt stellen, here is how to do it:

Visueel meta-model

Het is natuurlijk belangrijk om in het gesprek te willen weten hoe het echt zit. Je wilt het juiste goed doen. Je houdt altijd in de gaten (mindread op BMIR’s) of de ander wel verder wilt. Je maakt namelijk een echte verbinding van mens tot mens (buitenwereld bestaat niet tijdens het gesprek) met weinig inhoud en veel contact. Wanneer de ander niet verder wilt, stop teneinde het vertrouwen en de veiligheid te houden.

Stel je voor dat je in je geestesoog (Vc, Visual Construct) een super whiteboard hebt (transparent, flexibel, beeldvullend, niet omkaderd), waarop je alle informatie in beelden, geluiden, gevoelens (VAKOGAd) kan weergeven. Je kan inzoomen naar detail en uitzoomen naar het overzicht. Alles wat je de ander hoort zeggen zet je op dat whiteboard. Zoek daarbij naar nuances. Wanneer je geen plaatje kan maken, dan schrijf je het gehoorde als Ad term (het woord) op het bord. Wat je zal merken is dat wanneer je naar het whiteboard kijkt, het whiteboard als vanzelf onduidelijkheden bevat. Stel de vragen die je nodig hebt om de woorden te kunnen vervangen door plaatjes, geluiden en gevoelens. Stel de vragen om onduidelijkheden te vullen, om het plaatje compleet te krijgen, vanuit de intentie verwondering, verbazing en nieuwsgierigheid over wat je ontdekt (intern gericht).

 

 

Visueel meta-model, nieuwe NLP techniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *