Menu +

NLP artikelen zoeken

Nieuw gedrag generator

1. Kies een specifieke gewoonte die je wilt hebben in een situatie die je nog niet kent.
2. Kies een persoon als rolmodel, een echt iemand of een verzonnen personage, die deze gewoonte gemakkelijk, natuurlijk en comfortabel uitvoert.
3. Maak er een film van. Jij bent de regisseur. Zie de beelden en hoor de geluiden van hoe het rolmodel in deze nieuwe situatie de gekozen gewoonte hanteert. Als je niet tevreden bent, kies dan een nieuw rolmodel totdat je wel helemaal tevreden bent.
4. Vervang het rolmodel door jezelf. Zie jezelf in deze korte film, en hoor je eigen stem. Controleer de ecologie: voelt het goed? Zijn er omstandigheden waar deze nieuwe gewoonte niet geschikt is? Hoe zal deze gewoonte je leven, en het leven van de mensen waar je om geeft, beïnvloeden? Als je niet helemaal tevreden bent, pas dan de film aan totdat deze precies is zoals jij het wil.
5. Stap in de film (associeer), bekijk het door je eigen ogen, en voel en ervaar hoe het is om deze nieuwe gewoonte te hebben. Bouw het op. Hoor je stem, andere stemmen, andere geluiden en alles. Voel hoe het is om in je eigen lichaam te zijn terwijl je deze nieuwe gewoonte uitvoert. Kijk om je heen hoe andere mensen eruit zien, hoe anders de dingen lijken met deze nieuwe gewoonte. Welke nieuwe dingen zeg je tegen jezelf? Hoe anders ziet de toekomst er uit? Hoe anders ziet het verleden er uit? Welke nieuwe en fijne gevoelens heb je nu als gevolg van deze nieuwe gewoonte?
6. Vraag jezelf af wanneer er binnenkort een geschikte mogelijkheid is, een geschikt moment, om deze gewoonte te gebruiken. Wat zal je daar zien, wat zal je daar horen, wat zal je daar voelen, als teken dat het goed is om dit nieuwe gedrag, deze nieuwe gewoonte, deze nieuwe manier van handelen te beginnen?
7. Wanneer je volledig in kaart hebt gebracht wat je daar zal zien, zal horen, zal voelen, doe dan stap 5 met deze toekomstige situatie.
8. Kies nog een situatie waar dit nieuwe gedrag, deze nieuwe gewoonte, deze nieuwe manier van handelen je zal helpen. Wat zal je daar zien? Wat zal je daar horen? Wat zal je daar voelen? Door welke beelden, geluiden of gevoelens zal je weten dat het goed is om deze nieuwe gewoonte te starten? Wat is voor jou het teken? Wanneer je het teken hebt, doe dan met deze nieuwe situatie stap 5.
9. Herhaal stap 6 tot 8, totdat je het vertrouwen hebt dat je het automatisme hebt om te handelen zodra je het teken ziet/hoort/voelt.
10. Vier het resultaat, tracteer jezelf, feliciteer jezelf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.