Menu +

NLP artikelen zoeken

Bewust en onbewust leren

Alles wat je bewust bent en doet, is slechts een deel van het totaal. Miller stelt met de 7 (plus of min 2) regel dat mensen slechts in staat zijn om 5 tot 9 aandachtspunten tegelijk te hebben. Al het overige is onbewust. Misschien merk je het pas wanneer je mijn vraag leest hoe je aandacht gericht is: “Hoe voelt jouw linkervoet?”.

Je onbewuste leert sneller dan je bewuste, continu. Formele leerstrategieën, gebaseerd op onderzoek in het huidige onderwijssysteem, gaan er van uit dat je 4 fasen doorloopt (Kolb):

Model van Kolb
Leren volgens Kolb

Dit model van Kolb wordt veelgebruikt om onderwijs in te richten, leerstrategieën te ontwikkelen en dergelijke. Maar wanneer ik dit model zie, dan vraag ik mij af, waarom sommige mensen bij intense leerervaringen supersnel kunnen leren… Hoe mensen pleinvrees en dergelijke leren (ik heb nog nooit iemand bewust bekwaam op een plein zien staan)… Ik zie hoe ik herken zoals een lelijk jong eendje in een flits van een seconde leert dat hij een zwaan is, en zijn volledige wereldmodel omver gooit… Kennelijk is er dus meer dan enkel dit model van Kolb, kennelijk is er meer dan gestructureerd leren. Er is ook een (heel snel) proces op onbewust niveau rechtstreeks van Onbewust Onbekwaam naar Onbewust Bekwaam.

Wanneer je ontdekt dat je ook rechtstreeks van Onbewust Onbekwaam naar Onbewust Bekwaam kan gaan, door heel bewust je leren niet bewust te maken, en onbewust te laten, kan je verrast worden door de resultaten die je haalt. Chaos en verwarring duiden er op dat je aan het leren bent: oude vastgeroeste patronen bieden niet de houvast meer die je gewend bent; je treedt uit je comfortzone. Leren betekent genieten van chaos en verwarring. Bekende symptomen zijn gapen… Vroeg naar bed willen gaan… Rust nodig hebben…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.