Blokkeren van internetadvertenties

Ken je die gratis huis-aan-huis bladen, die regionaal nieuws brengen? Gratis. En die volledige krant, de Metro, die gratis ter beschikking wordt gesteld, met een volledig nieuwsoverzicht er in? Andere voorbeelden van dagbladen waren Sp!ts, news.nl, de Pers en Dag; deze bestaan echter niet meer (!).

Om een krant te maken, heb je mensen nodig die de content verzamelen, mensen die de content in een leesbaar formaat brengen, inkt en papier, machines als drukpersen, mensen die de kranten verspreiden, vrachtwagens, enzovoort. Een nogal kostbare aangelegenheid. Hoe kan het zijn dat toch al die mensen hun brood verdienen met een gratis krant?

Dat komt doordat de adverteerders graag willen adverteren in een krant die door veel mensen wordt gelezen. En als je dan met een kleine club mensen op een redactie, een wat kleinere krant samenstelt, die goedkoop te verspreiden is, dan kan je een goed product op basis van de advertentiekosten in de markt zetten op een rendabele manier.

Dat is worstelen. Goedkoop produceren en leveren, zo veel mogelijk mensen bereiken. De advertenties zijn niet los te zien van de inhoud; zonder de advertenties kan de redactie niet eten, de drukpers niet draaien, de distributie niet plaatsvinden. Onvoldoende advertenties betekent onvoldoende inkomsten betekent minder rendabel. En dan stopt het proces. Dan verdwijnt de gratis krant.

Dat is al gebeurt met vele gratis dagbladen. Van de vijf is er nog maar één die rendabel genoeg is om gratis aangeboden te worden. Omdat de kosten die in het schrijven, maken en distribueren zitten nu eenmaal gedragen moeten worden, hoe dan ook. Een alternatief is de betaalde versie van een dagblad; eenmalig gekocht bij de boekhandel, of een abonnementsvorm.

Ook websites die gratis content leveren, hebben kosten. Kosten voor het ontwikkelen van artikelen, voor het presenteren van artikelen, voor de hosting en distributie. En daar is een trend gaande om advertentieruimte te blokkeren. Gebruikers, de lezers, willen wel het profijt hebben van de gratis artikelen, maar de advertenties die worden geblokkeerd. Waardoor de webpublishers worden gedwongen om andere manieren van geld te verdienen. Bijvoorbeeld door advertorials te maken in plaats van objectieve artikelen. Of door achter een betaalmuur te gaan zitten. Want het is simpel: als er geen inkomsten zijn, dan stopt de mogelijkheid om te publiceren.

Net als bij de gratis dagbladen, zal het effect zijn dat het echt gratis beschikbaar zijn, het aanbod, marginaliseert. En daarmee zal het vrije internet een stuk minder vrij zijn.